Proces podejmowania decyzji zakupu przez klienta i jak na niego wpływać

Celem każdego przedsiębiorcy jest zdobycie jak największej ilości klientów – to rzecz całkowicie oczywista. Dlatego też warto wiedzieć, jakie mechanizmy rządzą procesem podejmowania decyzji zakupu oraz w jaki sposób można na niego wpływać.

Proces podejmowania decyzji zakupu – najważniejsze informacje

Przede wszystkim należy już na wstępie podkreślić, że generalnie rzecz ujmując istnieje wiele modeli podejmowania decyzji, niemniej jednak posiadają one pięć wspólnych etapów. Będą to:

1) definiowanie problemu

Na tym etapie klient zdaje sobie sprawę z faktu, że czegoś potrzebuje. Warto zaznaczyć, że powszechną praktyką jest pomoc klientowi w potrzebie posiadania czegoś poprzez generowanie sztucznych nieco pragnień. Przykładowo tworzymy trend, że żółte topy idealnie nadają się do ćwiczeń latem.

2) poszukiwanie informacji

Tu wkracza także proces podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie w postaci doboru odpowiedniej reklamy, procesów analitycznych mających na celu określenie idealnej grupy klientów, dostosowania ceny itp. Klient ma zapoznać się z naszym produktem i wziąć go pod uwagę.

3) ocena wariantów

Ten etap procesu podejmowania decyzji zakupu ma zakończyć się tym, że klient oceniając różne możliwości ostatecznie dojdzie do wniosku, że nasza oferta jest najlepsza.

4) zakup

I tak dochodzimy do kolejnego etapu, jakim jest zakup danego produktu.

5) zachowanie po zakupie

To jednak zdecydowanie nie koniec. Warto jeszcze bowiem wspomnieć o tym, że proces podejmowania decyzji zakupu nie kończy się de facto na samym zakupie. Wręcz przeciwnie on trwa dalej, bowiem duże znaczenie ma to, co potem czuje klient w stosunku do danego produktu, czy jest z niego zadowolony itp.

Szkolenie z procesu podejmowania decyzji

Jak zatem widać, znajomość procesu podejmowania decyzji przez klienta może nam bardzo pomóc w codziennej sprzedaży. Co więcej – podobne mechanizmy obowiązują także, jeśli chodzi o proces podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie.

Warto zatem przemyśleć inwestycję w dobrej jakości szkolenie z zakresu takiej właśnie psychologii biznesu. Dzięki temu raz, że zdobędziemy klientów, dwa nauczymy się podejmować skuteczne decyzje w firmie, które doprowadzą nas prosto do sukcesu.

Dodaj komentarz