Konfekcjonowanie to proces złożony

Konfekcjonowanie towarów jest pojęciem tak rozległym, że nie sposób wymienić wszystkich czynności, które się na nie składają. Konfekcjonowanie produktów to wyspecyfikowany proces, który może obejmować etapy takie jak przepakowywanie, banderolowanie, etykietowanie czy zestawianie, ale konkretny produkt wcale nie musi przechodzić ich wszystkich.

Czym jest konfekcjonowanie a czym co-packing?

Pjęciem, które idzie w parze z konfekcjonowaniem, a czasem jest używane zamiennie jest co-packing czyli przepakowywanie. Przyjęło się w polskich warunkach, że co-packing jest pojęciem szerszym, obejmuje poza konfekcjonowaniem również etapy takie jak projektowanie czy produkcja opakowań detalicznych. Konfekcjonowanie jest więc koncepcją mniej pojemną niż co-packing, ale nie oznacza to bynajmniej, że wąską znaczeniowo. W sensie technicznym konfekcjonowaniem jest wszystko, co umożliwia posortowanie towarów, ich zestawienie, zapakowanie oraz oznaczenie zgodnie z wymogami klienta.

Banderolowanie, etykietowanie, insertowanie.

Na konfekcjonowanie towarów składa się wiele czynności, spośród których wyróżnić należy m. in. banderolowanie, czyli po prostu oklejanie produktu banderolą. Do banderolowania można użyć np. taśm, sznurków, gum, pasków czy folii. Banderole umożliwiają oznaczenie towarów konkretną marką, zapewniając jednocześnie połączenie produktów w jeden zestaw. Technologia ta najczęściej pozwala na banderolowania produktów akcyzowych takich jak alkohol czy papierosy, ale nie tylko – wykorzystuje się je w sektorze spożywczym, poligraficznym czy farmaceutycznym.Kolejną czynnością należącą do konfekcjonowania jest etykietowanie (labeling), czyli usługa oznaczania produktów. Etykietowanie odbywa się najczęściej na etapie produkcji towarów maszynowo, ale w hurtowniach i magazynach również odbywa się etykietowanie ręczne, które ma na celu dodanie brakujących opisów produktu, kodów paskowych czy indeksów magazynowych ułatwiających zarządzanie produktem w magazynie.Insertowanie (z ang. insert, co oznacza wkładać, umieszczać wewnątrz) z kolei polega na dodaniu do głównego produktu dodatkowych elementów takich jak ulotki, materiały reklamowe, bony, próbki itp. Insertowanie opiera się o trzy główne technologie: foliowanie (oklejanie folią np. szamponu i próbki w celu połączenia trwałego tych dwóch produktów), wklejanie (np. próbek kremu w miesięcznik i kopertowanie (umieszczanie w kopertach ulotek, etykiet, biletów etc.).

Dodaj komentarz